Friday 7 November 2014

Amanah

Menjadi seorang pendidik adalah satu amanah yang berat. Tugasnya, bukan hanya mengajar ilmu yang ada dalam modul/silibus tetapi seorang pendidik juga perlu membentuk anak didiknya menjadi insan kamil. Itulah cabaran sebenar seorang pendidik.

Saya pernah diberi peluang untuk menjadi guru sekolah menengah. Saya perlu mendidik pelajar menengah rendah. Pada peringkat umur sebegini, sifat kebudak-budakkan masih ada. Sifat nakal, suka main dan tidak fokus itu lumrah pada usia sebegini. Sangat mencabar sebenarnya. Pada ketika itu, saya banyakkan pembacaan tentang cara mendidik remaja. Rupanya, pada usia sebegini mereka perlu dimotivasi dengan memberikan hadiah atau ganjaran jika mereka melakukan kebaikkan atau berjaya melakukan sesuatu. Saya juga perlu tegas untuk menjadikan mereka 'takut' untuk membuat kesalahan yang berulang. Ini merupakan cabaran bagi saya kerana saya bukanlah garang dan susah untuk marah.

Sekarang saya bertugas di kolej swasta yang memerlukan saya mendidik pelajar dewasa, lepasan SPM dan ada yang lebih berusia dari saya. Cabarannya tetap ada tetapi dengan cara yang lain. Jika disekolah dahulu, saya sendiri yang perlu memberi motivasi dengan cara bercerita, memberi ganjaran, menasihati dan memujuk,  tetapi di sini saya tidak boleh melayan mereka seperti pelajar sekolah. Saya perlu membangkitkan rasa motivasi dalaman mereka agar mereka termotivasi dengan sendirinya. Kaedah ini dipanggil Andragogi. Ada beberapa elemen dalam kaedah ini, iaitu:
  • Kurikulum pendidikan dewasa perlu berpusatkan pelajar.
  • Aktiviti pembelajaran perlu dikaitkan dengan pengalaman pelajar.
  • Pelajar dewasa mempunyai arah kendiri.
  • Pelajar harus dilibatkan dengan semua bentuk penilaian.
  • Pelajar adalah berpusatkan masalah.
  • Guru perlu berfungsi sebagai fasilitator.
Nampaknya saya perlu banyakkan pembacaan dan eksperimen agar kelak saya mampu menjadikan anak-anak didik saya menjadi insan yang beriman dan versatil. 






Apa yang mengembirakan hati seorang guru adalah apabila anak didiknya gembira sebab mendapat ilmu yang sebelum ini belum diketahuinya lalu dia mengucapkan " TQ Sir". Itulah moment yang paling gembira, doakan saya terus istiqamah. Segalanya dari Allah....

No comments:

Post a Comment